Kateter insättning

Har jag fått provat på idag, att sätta alltså =), både en sådan som ska sitta och en tappninskateter.
Den som skulle sitta i urinröret var en hematurikateter, dvs en som är såpass stor att evt. blodkoagler ska kunna komma ut, så den var ju rätt grov då. Det gick bra i början men sedan när jag förmodligen var vid prostatan så gick det inte längre och jag vill inte ta i för hårt. Sköterskan prövade även men hon vågade heller inte ta i så hon haffade läkaren som var där som gjorde det. Han tog i lite mer... Man är ju lite rädd att man ska göra mer skada än nytta.
Det var även lite svårt att få i tappningskatetern också pga prostatan.
Det var intressant i alla fall.

Sitter och försöker skriva lite på min seminarieuppgift som ska in på Söndag. Ska även hinna plugga inför en omtenta den 12.

På tal om tentor gjorde jag en del igår om bl.a mag-tarm sjukdomar. Jag kunde inte riktigt känna av hur det gick. Skrev dock på alla frågor så vi får se. Jag gjorde även läkemedelstenta II för första gången på Fredag. Jag har suttit oh räknat hemma och tyckt att det gått bra men jag tror inte att det gjorde det på denna... det körde sig nog när jag skulle räkna ut hur många timmar och min en syrgasflaska skulle räcka. Ränkade nog på rätt sätt men det sket sig vid avrundningen av timmarna och minutrararna..pust.

Har varit ute och gått i ca en timme i det kyliga vädret.

Imorgon går jag dag och sedan är jag ledig Torsdag och Fredag och börjar igen halv två på Lördag. Ska även gå på Söndag....

Hoppas allt är bra med er
/Sandra

Kommentarer
Postat av: katarina

Ja du, så mycket du får lära dej!!

Det kommer säkert att bli bra med resultaten, men

om inte så är det ju toppen att det finns omtenta.

Lycka till!!

2009-12-01 @ 21:29:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0